Garanti Nerede Hata Yaptı?

Garanti BBVA dünyanın en üstün teknolojisini kullanan banka. Peki bu dev bankanın müşterileri siber saldırıda neden mağdur oldu? REMZİ ÖZDEMİR YAZIYOR:
 
Dijitalleşme bankalar için olmazsa olmaz.
Son yıllarda hızla dijitalleşiyorlar. Hatta dijitalleşme nedeniyle şube kapatıp, personel çıkartıyorlar.
Dijitalleşme bankalar için şu günlerde neredeyse tek hedef.
Garanti BBVA dijitali Türkiye’de en aktif kullanan bankalar arasında ilk sırada yer alıyor.
Bu alanda ciddi yatırımları var. Uluslararası ödülleri ve başarıları var.
Peki bu kadar dijitalleşmeye önem verip, yatırım yapan koca banka nasıl oldu da pazar günü on binlerce müşterisini mağdur etti?
Garanti BBVA kâğıttan bir kule miydi ki bu kadar kolay yıkıldı?
İnsanlar sokaklarda elinde kredi kartı ile çalışan post ve ATM aradı.
İnsanları sesinden tanıyan çağrı merkezleri yanıt bile veremedi.
Yurtdışında insanlar otel ücretini ödeyemedi, alışveriş yapamadı.
Kısacası büyük bir mağduriyet doğdu.
Bütün bunlar neden oldu?
Öncelikle şunu söylemek lazım. Garanti BBVA sadece Türkiye’nin değil, dünyanın en önemli bankasıdır ve teknolojik altyapısı ile sadece Avrupa’daki değil, dünyadaki bankalarla boy ölçüşecek niteliktedir.
Ortada çöken yok olan bir durum yok.
Dijital güvenlik seviyesi en yüksek bir banka.
Siber saldırı Garanti BBVA’nın farklı bir zayıf noktasını vurdu.
Bütün mağduriyetler bu noktadan çıktı.
İnsanlar benzin istasyonlarında, alışveriş merkezlerinde ya da ATM önlerinde bu zayıf noktası nedeniyle mağdur oldu.
Bu zayıf nokta bu kadar büyük bankanın PR tarafı yani halkla ilişkilerinin ne kadar zayıf olduğunu gösterdi.
Halkla ilişkiler sadece ödül aldık, şunu yaptık bülteni ile halkın karşısına çıkmak değildir.
Kriz anında sadece müşterini değil, kamuoyunu da doğru aydınlatmaktır.
Pazar günü siber saldırı ile sistemler gitti. Bu son derece normal. Çünkü sana saldırıyorlar. Normal olmayan Garanti BBVA’nın müşterilerini doğru bilgilendirmemesidir.
Banka dün yoğun siber saldırı yaşanırken, kamuoyuna şu açıklamayı yaptı:
“Dijital hizmetlerimize yönelik yoğun internet trafiği nedeniyle dijital kanallarımızda erişim sıkıntısı yaşamaktayız. İnternet servis sağlayıcılarımızla beraber sorunu gidermek için çalışıyoruz. Müşterilerimizin yaşadığı mağduriyet için özür dileriz.”
Bu tam bir skandal! İnsanların yanlış bilgilendirilmesidir.
Bu açıklama ile insanlar sistemi daha da zorladı. Sürekli olarak internet şubeye girmeye çalıştı. Alışverişe çıktı.
Çünkü ortada tek sorun yoğun trafik olarak gösterildi.
Mağduriyet buradan çıktı.
Oysa bankanın kurumsal iletişimi ortaya çıkıp “siber saldırıya uğradık. Bunu saldırıya karşı gerekli tedbirlerimizi aldık. Finansal güvenliğiniz açısından bir risk yok” diyebilirdi.
Bunu yapmadı. Siber saldırıyı saklamaya çalıştı.
Doğru açıklamayı yaptı ama çok geç yaptı.
İşte bu o koskoca bankanın en büyük başarısızlığıdır.
Demek ki, milyonlarca doları bilgisayarlara yatırabilirsiniz,  onlara çok güvenebilirsiniz ama yine de insan ve duyguyu devre dışı bırakamazsınız.
Bıraktığınız zaman pazar günü yaşananlar ortaya çıkar.
Pazar günü Garanti BBVA büyük bir PR başarısızlığı yaşamıştır.
Umarım bu başarısızlık diğer dijitalleşen ve insanı unutan bankalara da ders olur.