Yapı Kredi Bankası Genel Müdürü Gökhan Erün

Yapı Kredi kârını beşe katladı

Yapı Kredi Bankası 2022 yılının 3. çeyreğinde piyasa beklentisi olan 14,7 milyar TL’nin üzerinde 16,1 milyar TL net dönem kârı elde etti.

Banka kârını çeyreksel bazda yüzde 35 oranında artırırken, yılın ilk dokuz ayındaki net kârı ise 35,3 milyar TL’ye ulaştı. Geçen yılın aynı döneminde bu rakam 6,9 milyar liraydı.

Karşılık öncesi kâr ise 50 milyar TL olurken, karşılık öncesi kârın ortalama brüt kredilere oranı yüzde 12,6’ya çıktı. Yüksek kârlılıkta TÜFE’ye endeksli menkul kıymetler ve ücret-komisyon gelirleri etkili oldu.

Özsermaye ve aktif kârlılık rakamlarında yukarı yönlü seyir devam etti.

Bankanın maddi ortalama özsermaye kârlılığı yılın üçüncü çeyreğinde yüzde 63,7; 9 aylıklarda ise yüzde 54,9 ile emsalleri arasında en yüksek seviyede yer aldı.

Ortalama aktif kârlılığı ise 2021 yılında yüzde 1,7 seviyesinde iken; 2022 yılının ilk dokuz ayında yüzde 5’e, 3. Çeyrek itibarıyla ise yüzde 6,2’ye çıktı.

Yapı Kredi Bankası swap giderleri dahil net faiz gelirlerini çeyreksel bazda yüzde 37, yıllık yüzde 346 artırarak 21,4 milyar TL seviyesine çıkardı. Özellikle bu çeyrekte çeyreksel bazda yüzde 56 oranında artan ve 13 milyar TL seviyesine çıkan TÜFE Endeksli tahviller öne çıktı. Bu arada yaklaşık 90 milyar TL olan TÜFE’ye dayalı varlık hacmi ve yüzde 65 (ekim-ekim enflasyonu) ile TÜFE’ye dayalı varlık değerlemesi etkili oldu.

Her koşulda ülkemiz ekonomisini desteklemeyi sürdürüyoruz

Küresel anlamda belirsizliğin arttığı yılın ilk 9 ayında ülke ekonomisini güçlü bir şekilde desteklemeye devam ettiklerini belirten Yapı Kredi CEO’su Gökhan Erün, şu değerlendirmede bulundu: “Ticari ve KOBİ Bankacılığı bizim için stratejik öneme sahip bir alan. Sürdürülebilir büyüme ve güçlü ekonomi, KOBİ’lerimizin sağlıklı bir mali yapıya sahip olmaları ve katma değer yaratmalarıyla mümkün. Bunun için müşterilerimizin finansman kaynaklarına daha kolay ulaşmasına olanak sağlıyoruz. Öte yandan, yine KOBİ’lerin özellikle e-ticaret dünyasına ayrıcalıklı bir şekilde adım atmalarına, yeni müşteri ve pazarlara ulaşmalarına destek olmak için hayata geçirdiğimiz pek çok iş birliğiyle olanak sağlamayı sürdürüyoruz.”

Düşük karbon ekonomisine geçişte sorumluluk alıyoruz

Sağlıklı sürdürülebilir bir gelecek için düşük karbon ekonomisine geçişin kritik olduğuna dikkat çeken Erün, şunları söyledi: “Ekonominin sürdürülebilir dönüşümü için sorumluluk alıyoruz. Yüksek karbonlu enerji kaynaklarından düşük karbonlu enerji kaynaklarına geçişi hızlandırma sorumluluğuyla hareket ediyoruz. Bu yılın üçüncü çeyreği itibariyle yenilenebilir enerji finansman hacmimiz 1,5 milyar dolar seviyesine ulaştı. Bununla birlikte proje kredileri portföyümüzün yüzde 22’sini yenilenebilir enerji projeleri oluşturdu. Yeşil proje ve yatırımlara verdiğimiz finansal destekle, sürdürülebilir bir geleceğe en temel katkılardan birini sunuyoruz.”

Yapı Kredi’nin güçlü sürdürülebilirlik modeli ile iç süreçlerini de global standartlarda dönüştürmeye devam ettiklerini ifade eden Erün, “Sürdürebilirlik odaklı çalışmalarımıza hız kesmeden devam ederek, bu konudaki performansımızı artırıyoruz. Bu doğrultuda ESG performanslarına yönelik uluslararası düzeyde veri ve derecelendirme hizmetleri sunan Sustainalytics’in ESG risk derecelendirmesinde notumuzu 15,9’a iyileştirerek, mevduat bankaları arasında sektörün en iyisi olmayı başardık. Ayrıca ESG risk yönetim puanımızı da 68,9’a yükselttik. Çevresel ve sosyal etkilerin yönetilmesinde finans sektörüne düşen sorumlulukların bilinciyle Türkiye’de sürdürülebilir finans alanında öncü rol üstlenmeyi amaçlıyoruz.” dedi.

Dijital bankacılıkta en iyi deneyimi sunmak için çalışıyoruz

Yapı Kredi’nin öncü dijital bankacılık hizmetiyle, müşterilerinin işlemlerini kolay, hızlı ve güvenli bir şekilde yapmaya devam ettiklerini dile getiren Erün, şu bilgileri verdi: “Sektöre kazandırdığımız, standartları belirleyen sayısız inovasyonla dijital bankacılıkta yalnızca ülkemizde değil dünyada da öncü bir konumda bulunuyoruz. 2022’nin ilk 9 ayında mobil uygulamamız 2 milyardan fazla kez kullanıldı. Dijitalden müşterimiz olan kullanıcı sayısı geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre 4,5 kat arttı. Geldiğimiz noktada her 10 müşterimizden 9’u aktif olarak mobil uygulamamızı kullanıyor. Önümüzdeki dönemde