Metin Yüksel

“Adresi Bilinmeyen” Halka Arz Örneği… Eksun gıda ya da Mahlası “Sinangil!”

ParaMedya halka açılma sürecin de’’ Zülfü Yare’’ dokunmuş, 15.3.2023 tarihinde ‘Borcu Yatırımcıya ödeten” halka arzın amacını ortaya koymuş. Zaten amaç halka arz edilen şirketin ‘’izahnamesi’’nin analizi, şirketin niçin halka arzı tercih ettiğidir.  Yatırımcıya sunulan menünün ,tuzu, yağı, eti analiz etmek vs. böylelikle yatırımcıya sağlıklı yemek önerileri sunmaktır

Ama bizde izahnameler “doly izahname” olduğundan, işimiz biraz daha  ‘’izahnamenin’’ içine girmeyen ya da ‘’flu’’ giren noktaları analiz etmektir. İzahname analizini niçin yaptığımız açıkladıktan sonra, neler olmuş bir bakalım; Karıncalar ekibi sağlam analizlerle analizlerimize destek oluyor, hukukçusu, mali ve piyasa analisti ile analizlerimize ışık tutuyor ve yatırımcı dostu olma ilkesinden hareketle, ’’doğru bilgiyi’’ aramaya devam ediyor.

Halka açılıp işlem görmeye başladığı 24 Mart tarihinde 3 milyar 423 milyon TL Piyasa değeri olan firma 7 iş günün de, yani 4 Nisan tarihinde 6 milyar 883 milyon TL piyasa değerine ulaşmış ve 14 Nisan tarihinde ise 4 milyar 620 milyon TL piyasa değerine gerilemiş. Kalp dayanır mı bilemem, ama halka arzların cazibesine takılan ‘’yatırımcı” sosyal medyadan aldığı uyuşturucu etkisi geçince hastanelik olmuş. Niye diye sorduk “KANDIRILDIK” cevabı bizi şaşırtmadı.

KİM KANDIRDI? Sorusunun cevabı, niye bu kadar primlenmiş hisseyi aldınız olmamalı;

Mart 2022 tarihinde iş başına gelen SPK yönetimi halka arz manipülasyonlarının önüne geçmek için satış yöntemlerinden, dağıtım esaslarına kadar ciddi önlemeler aldı. Umarız artık böyle böyle  ‘’yatırımcı’’yı mağdur eden “halka arz manipülasyonlarının” önüne geçilir. Film elbette ki kısa metrajlı değil! Mutlak yatırımının karşılığını kısa vadede almaya çalışmak da bir strateji değil, ancak ‘’Halka Arz Manipülasyonu’’ fonlarla, imtiyazlı yatırımcılarla, aracı kurumları ile piyasa oyuncuları ile kurumsallaştırılıp, mağduriyet oluşursa o zaman olayı ‘’Değer’’ kavramı ile ele almak mümkün olmaz.

Yatırımcı profili bize çok enteresan ipucu veriyor. Piyasadaki hisse senetlerinin %90 ‘ı 4-5 grubun elinde, %10 ‘u da geri kalan yatırımcılarda, 1-1000 TL yatırımcı sayısı da toplam yatırımcının %50 ‘si. Rakamları şöyle hayal edelim; Aslında yatırımcıların %10 ‘u ile geri kana %90 ‘ı arasında ‘’servet tırtıklaması’’ oyunu oynanıyor. Zaten kurgu manipülasyon üzerine inşa edilince aksi mümkün değil ki. Halka arzlardaki ‘’Getiri Sarhoşluğu’’ mevcut yatırımcıları halka arza yöneltirken ,’’Halka Arza Yatırımcısı’ ortaya çıkıyor. Böylelikle ‘’odak’’ noktası halka arz oluyor. Bir de ‘Halka Arz Yancıları’’ halka arz candır servisçisi olunca, halka arzdaki ‘’Getiri Efsunlanması’’ nın hesabını soran olmuyor. Tarihi taleplerle bitiyor, hatta 4 milyon yatırımcı varken bile onun 3-5 misli talep geliyor, kimsede sormuyor bu kadar talep nerden geliyor, halka arz bitiyor geriye ‘’artık’’ bakiyeli hesaplar yatırımcı kaydına giriyor. ”Minnak Yatırımcıların’’ çok azı “halka açılmaksızın’’ gerçekleşen halka arzdan hisse alıyor.  VE HALK ARZ başlıyor.

Ve sistemin çalışabilmesi için ‘’piyasa oyuncusunun’’ en sevdiği ‘’Toplu’’ hisse alımı sağlanıyor, oyunun temeli “arzı kısmak” bu kırmızı çizgi. Ve ‘’Halka Arz edilmeyen’’ Halka açılma gerçekleşiyor. Sonrası nefessiz yükseliş, sosyal medya berberi, sosyal medya kasabı, sosyal medya taksicisi devreye giriyor ve ‘’halka arz’’ tamamlanıyor nefessiz 8 işgünün de %50 değer kaybediyor. Toplam 15 iş günün de %100 değer artışı ve %50 değer kaybı, ama şirketten çıt yok. Elek asılmış sanki.

Şimdi burada çok soru gelebilir

Sinangil, pardon “EKSUN 1 haftada %100 arttı niye bu fiyattan aldınız”?  Gibi tepeden alanların ‘’iradesi’’ nin yetkinliği sorgulanabilir. Ancak manipülasyon temelli bir halka arz olunca; buradan bakmak eksikliktir, “Akıl nasıl kiralandı?” Kimler ‘’Akla’’ yol gösterdi?

  • Halka arzı yapan kurumlar ‘’müşteri tanıma ‘’ zorunluluğu nedeni ile hisseleri‘ ’toplu’’ alanları bilmelidir,
  • Patron hisselerdeki değer artışı karşısında dizini dövmez, “ne oluyor hisselerde” der ya da biliyordur,
  • Sosyal medyanın takipçili hesapları neden fiyat yukarda iken ‘’hedef fiyat’’ yazar yada robot koyarlar. Herkesin birbirini bildigi ortamda onlarda ‘’fısıltıyı” kimin için yaptıklarını biliyordur,

Bu kısım başka bir yazı konusu;
BATAKLIGI KURUTMAK YERİNE SİVRİSİNEKLERLE MÜCADELEYE DEVAM MI???????