Metin Yüksel

Halka Arza Ver Coşkuyu!

Halka arz dönemsel olarak coşkuya dönüşür, etrafta kuzen, yeğen, bakkal vs kim varsa ‘’Halka Arz’’ yatırımcısı olur, sosyal medya yokken ‘’halka arz ‘’yorumcusu sinyalciler yoktu tabi. Sende katıl, elektrik faturanı öde, koş kaçırma bak Suna teyze halka arzlardan kazandığı para ile düdüklü tencere aldı gibi insanın ‘’arzularını uyandıran’’ şeytanlar dünyaya gemlememişti. Ana arter gazeteler başlık atardı. ’’BORSA ’da İnanılmaz Kazanç’’ diye, okudukça şeytan dürter sabahı zor ederdi insanlar.

Bana ’’altına hücum ‘’ filmi vardı onu hatırlatır. CHARLİE CHAPLİNİN; Alaska’da altın arayan fakir adamın umudunu kaybetmediği ama zorlu kar koşulları nedeni ile ayakkabısını yemek zorunda kaldığı film

Yanlış anlaşılma olmasın, halka arz şirketlerin sadece finansman ihtiyaçlarının karşılanması değil, sürdürülebilirlik, mülkiyet yönetimi vs birçok bakımdan en doğru modeldi yıllardır. Anadolu’ya bunları anlatan, seminer veren biri olarak şirketlere halka arzın faydasını anlattım.

Ancak halka arz ‘’servet transferinin‘’ bir aracı haline gelmemeli, minnak yatırımcıları peşine takan ancak küçücük bir nema ile ‘’büyük lokma‘’ peşinde koşanların bir “exit planı” olmamalı, tam aksine gelecekteki değerin ortağı olabilmeli yatırımcı. Yoksa ‘’mutlu bir küçümen azınlık’’ hikayeleri üzerinden ‘’sipariş degerlem’nin” çıkış planını bir kurgusu haline gelip, fatura ödeyen değil borç yükü altında kalan yatırımcıya dönüşmesin.

Aslında ‘’kurgu’’ bir kaldıraçlı işlem, kaldıran indiren belli, firma değeri yok uzlaşma değeri var ve küçük yatırımcı ne kaldıraçlı işlemde ne kaldıran ne indiren, masum ihtiyaçların “arzsız isteklere” dönmesi ince bir çizgi. Yoksa ‘’Aden bahçesinde cennette keyif sürerken ve ‘’bahçedeki her ağaçtan’’ istedikleri her meyveyi yerken, bu da onlara yetmemiş ve daha fazlasını istemişlerdir. Yani ihtiyacımız olamayanı tüketme arzusu, doyumsuzluk.

ZİEZEK’in dediği gibi ‘neyi arzulayacağımıza ihtiyaç duyarız’’ işte bu noktada sosyal medya şeytanları fısıldamaya başlar. Işıltılı kazançlar, sözler, sosyal medyadaki rolexler, arabalar vs birilerin bize ihtiyacı değil arzulamamız gerekenleri işaret eder.

İşte küçük yatırımcının hikâyesi şimdi başlar, önce temkinli ihtiyaç amaçlı başlayan borsa hayatı sosyal medya ve basın tarafında ihtiyaç olmayan “arzulara” yöneltir, krediler, araba satmalar, ev satmalar vs  artık ‘’arzuları uyandıran’’ şeytanlar işbaşındadır.

VE FİNAL. Bu kaçıncı 3 mü 5 mi? Halka arz furyası ‘’kurgu’’ yasal düzenleyici eli ile sağlıklı hale getirilmedikçe, piyasalarda hep büyük çöküşe neden olmuş ya da çöküşün tetikleyicisi olmuştur.

Halka arzdan gerçekten hisse alan kimler, kurumsal yatırımcılar kimler, hangi fonlar halka arzın daimî müşterisi, ilişkiler ilişkiler vs vs vs …… Araya da ‘’arzuları’’ şelale yatırımcılar ve buna çanak tutan yorumcular. Özeti mi buyurun, bir yerlerde ‘’Atom bombası atılsa, bir enerjiler bir de gıdalar kalır” diyenlerin hali;