BİREYSEL ÖLDÜ YAŞASIN KOBİ

yazar:

kategori:

2015’e kötü başlayan bankalar strateji değiştirdi. Bugüne kadar bireysel ürünlerle büyüyen bankalar, yılın ikinci çeyreğinden itibaren KOBİ’ye ağırlık verecek.İşte bankaların yeni stratejisi:
Çıkartılan yasalarının kredi kartı pazarını neredeyse tamamen bitirmesi ve yine ekonomik durgunluk nedeniyle diğer bireysel ürün satışlarının hızla düşmesi bankaların kobi bankacılığına yönelmesine neden oluyor.
Türkiye’deki bankacılık sisteminin son 7 yılda sadece bireysel pazarlama ürünleriyle büyüdüğünü dikkat çeken ekonomist Eda Güner, “Türk bankacılığı için artık o tatlı kazanç dönemi bitti. En azından bireysel tarafından bitti“dedi. Güner, bankaların yılın ikinci çeyreğinden itibaren KOBİ’lere ağırlık vermeye başladıklarını da kaydederek şunları söyledi:
“Özellikle 2009 yılından sonra çılgınlık seviyesine ulaşan ucuz para dönemi FED’in tahvil alımlarını bitirmesiyle resmen sona erdi. Bu Türk bankaları için de bir dönemin bitmesi anlamına geliyordu. Ancak Türk bankaları bu gelişmeyi malesef doğru okuyamadılar ve son iki yılda ister istemez küçülmeye  başladılar.Bankalar ancak 2015 yılının ilk iki ayında bireysel pazarlamadan para kazanamayacaklarını anladılar. Şu anda onlar için neredeyse tek kazanç yöntemi olan küçük ölçekli işletmelere yönelidiler. Zaten İş Bankası, Akbank ve Garanti Bankası gibi bankalar KOBİ bankacılığına son 1 yıldır önem veriyorlardı. Asıl geri kalanlar bu bankaların dışında kalan özel bankalar oldu.”
PERSONEL FAZLALIĞI
Bireysel pazarlama ile büyüyen bankaların bu konuda istihdam patlaması da yaptıklarını sözlerine ekleyen ekonomist Eda Güner, “2007 yılından sonra bankaların personel sayısı normal seyrederken 2009 dan itibaren ciddi bir artışla 200 bin kişiye ulaştı. Bankaların gerek karlılık gerekse ciro açısından bu kadar personeli barındırması mümkün değil. Özellikle bireysel pazarlamada çalışan bankacılar için işsizlik tehlikesi kapıda”dedi.
KOBİ İLE BÜYÜYEBİLİR
Türkiye’nin bol para döneminde özellikle bireysel kredilerle adeta patladığını ve büyük bir büyüme ivmesi yaşadığını da kaydeden Güner, “aynı ivme KOBİ bankacılığıyla yaşanabilir. Yeter ki bankalar doğru adımı atsın.
PAZAR DARALDI
İşte bankaların pazarları ve daralma nedenleri:
KREDİ KARTI:
Bireysel borçlanmanın tehlikeli bir boyuta ulaşması ile kredi kart limit ve adetlerine yasal düzenleme getirildi. Bu nedenle kişiler gelirinin üzerinde kart limiti alamıyorlar. Yine bu kişiler gelirleri artmadığı sürece yeni kredi kartı alamıyor. Yani bir kişinin geliri 5 bin liraysa ve daha önce aldığı kartlardan dolayı 20 bin lira limiti varsa yeni bir kart için ya diğer bankalardaki limitini düşürecek ya da ek gelir beyan etmek zorunda. Bu uygulama bankaların kart pazarının yüzde 85 oranında daralmasına neden oldu.
TÜKETİCİ KREDİSİ:
Tüketici kredisi pazarı  zaman zaman daralmış olsa da halen canlı bir görüntü sergiliyor. Ancak bu kredi kullanımlarının büyük bir bölümünün bankaların hedef baskısı sonucu oluşan küçük limitli adetli krediler olduğu öne sürülüyor. Zira, bankaların takipteki alacaklarının son dönemde 30 bin artması ve 3 milyona ulaşması bu pazarında bankalar için neredeyse imkansız hale gelmesine neden oldu.
SİGORTA PAZARI:
Bankalar için en karlı ürünlerden olan sigorta pazarında da ciddi bir daralma dikkat çekiyor. Bunda sigorta acentaları ile  bankalar arasındaki rekabetten kaynaklandığı öne sürülüyor. Zira, son dönemde müşterilerini bankalara kaptıran sigorta acentaları rekabet için aldıkları komisyondan taviz vererek bankaları cidda anlamda zorlamaya başladılar. Bankaların 500 liraya yaptığı örnek bir poliçeyi bir sigorta acentasından 400 liraya yaptırmak mümkün oluyor.
BES
Bankaların bir başka karlı ürünü olan Bireysel Emeklilik’de artık eskisi gibi değil. Ekonomik yavaşlama ve işsizliğin artması en önemlisi ise hane halkı borçlanmasının artması bir çok bireysel emeklilik poliçesinin bozulmasına neden oluyor. Özellikle 30 yaş altı bireysel emeklilik hedef kitlesinin bu üründen uzaklaştığı belirtiliyor. 

Facebook