Doç.Dr. Burak Özdoğan

Bankacılığın Geleceği Bir Çocuk Oyununda!

9-13 yaş arası çocuğu olanlar bilirler, bilmeyenler de çocuklarına sorarsa eminim yanıtını alacaklardır.

Roblox. Son yılların en popüler sanal evreni. Başlıkta “çocuk oyunu” dememe aldanmayın lütfen. Bu Roblox’u “gerçekten” bilmeyenlerin yakıştırması. Ancak çocuk kullanıcıları da azımsanamayacak ölçüde.

Dünya çapında günlük 65 buçuk milyonu aşkın aktif kullanıcısı var.

2016 yılından bu yanan 905 milyon indirme rakamına ulaştı, mobil uygulama indirmeleri ise 56 milyon.

İçerisindeki oyunlara “deneyim” demeyi tercih ediyorlar çünkü her biri bambaşka imkanları kullanıcısına sunuyor. İsteyen herkes Roblox içerisinde kendi oyununu yapabiliyor.

2023’te platformda 40 milyonu aşkın oyun vardı. 9,5 milyon aktif oyun/deneyim geliştiricisi var. Üstelik çoğu profesyonel yazılımcı değil, amatör Roblox kullanıcısı.

Anlayacağınız Roblox metaverse’ünde kurulu dünya hızla büyüyor, zenginleşiyor, oyun olarak nitelenemeyecek bir ölçeğe ve kapsama ulaşıyor.

Şimdi gelelim bankacılığı ilgilendiren kısma!

Ortalama bir Roblox kullanıcısı platform içerisinde yılda yaklaşık 60 dolar harcama yapıyor. Bu harcamaları Roblox’un kendi para birimi olan Robux kullanarak yapıyor.

Platformun içerisinde dünyanın en büyük markalarının mağazaları var! Nike mesela, 60 milyon doların üzerinde satış geliri elde etti Roblox mağazasından.

Gucci, 40 milyon doları aşkın gelir ile Roblox’ta.

Gucci ve 9 yaşındaki çocukları eşleştiremediniz değil mi? Demek ki bu Roblox sadece bir çocuk eğlencesi değil galiba… İlk yıllarında 9 – 13 yaş grubu olan ana kullanıcı grubu 2023 yılına gelindiğinde 17-24 yaş grubuna kaymış vaziyette.

Z jenerasyonu için oyun, eğlence, yaratıcılık, sosyalleşme gibi birden fazla deneyimi barındıran bir merkez Roblox. Platformun bir konferansta açıkladığı istatistiklere göre her gün 17 milyon arkadaşlık kuruluyor Roblox içerisinde. Haliyle bu kuşağı yakalamak isteyen markalar da Roblox’taki yerini alıyor.

Roblox bir sosyal platform. Kullanıcılar, platform içerisinde kurdukları dünyalarda sosyalleşiyor, bağlantılar kuruyor, ortak deneyimleri paylaşıyor ve tabii ki harcıyor! Ciddi bir ekonomik alan oluşturuyor.

İşte bu ekonomik alan hem fintekler hem de bankalar için bir sonraki kuşağı yakalayacakları yerdir. Yeni nesili ne geleneksel fiziksel kanallardan ne de şu an bankaların en çok yatırım yaptığı mobil uygulama kanallarından yakalamak mümkün değil. Bankaların mobil uygulamalarını bir superapp’e dönüştürme stratejisi de “bir sonraki kuşak müşteriler” için hiçbir anlam ifade etmeyecek.

Bankaların olması gereken yer metaverse evrenleridir. En hızlı şekilde farklı metaverselerde kendi evrenlerini oluşturmalı, bu evrenlerde ilk etapta bankacılık hizmetleri sunamasalar da marka iletişimini sağlamalı, ilerleyen süreçte ise metaverse evrenlerinde yaratılan ekonomik aktiviteden pay almak üzere ürün ve hizmetlerini kurgulamalıdır.

Hizmet olarak bankacılık, açık bankacılık ve gömülü finans gibi farklı modeller üzerinden doğru stratejik kurguyla harekete geçilmelidir. Unutmayalım, yeni jenerasyon için dijital dünyada sınırlar yok, ülkeler yok, geleneksel kimlikler yok. Ortak deneyimler var.