Metin Yüksel

Manipülasyonun Resmini Çizebilir misin?

‘’Makul Şüphe’’ kavramına sadık kalarak, halka arz edilen hisse senetlerinin ‘’Manipülatif ‘’ hissini belki de masaya yatırmakta çok geç kaldık.

Zamanın birinde borsa kurulmuş, Pazara mal lazım ki borsa olsun demişler halkın şirketleri gelsin kote olsun, Ereğliler vs.

Sonra gönüllüler gelsin, finansman sağlasın kurumsallaşsın, ortakları olsun beraber yürüsünler deyip halka arzı anlatmaya başlamışlar.

Gel zaman git zaman şirketler sermaye piyasasının yolunu öğrenmişler. Kolay değil ki mal satacak olanlar başlangıçta ‘’komisyoncu’’ Vakıfhandan, onlar mamul alıp satmayı biliyorlar. Öyle büyük kaynak yok, kredi bilinmiyor.

Pazar iştahı kabardıkça pastadan pay almak isteyen bankalar, holdingler, iş adamları da işe soyunuyor, ancak halka arz bir risk, garanti verdin nasıl satacaksın.

Bilinen tanınanların elbet müşterisi var. Telekom, Turkcell dedin mi herkes sırada ama adı sanı bilinmeyen nasıl sermaye piyasası nimetlerinden faydalanacak.

Aracı kurumlar alsın yani ‘’alım garantisi’’ versinler denmiş ve zorunlu tutulmuş ama nerde o sermaye, risk büyük ‘’kırım kırım‘’ kıvranıyorlar.

Kıvranırken akılarına o zamanın ‘’balina oyuncuları’’ geliyor. Nede olsa ‘’İşin Ehli ‘’insanlar, mal pazarlamakta usta isimler, niye ‘’KADER AŞ’’ ortağı olmasın. Hatırlı müşterilere kıyak fiyattan malı ver gerisi onun derdi, Anadolu’ya mı gider başka hatırlılar mı bulur onların işi.

Sistem basit, ’’hatırlı’’ yatırımcı gücü halka arz rüzgârının hızını tayin ediyor. Onlar batınca halka arz bitiyor, bitleri kanlanınca devamı geliyor, sıcak paranın borsa hali ayni, dağıtımı kime yaptığında dert değil.

O dönemin filmleri öyle dijital ortamda çevrilmiyor. Sosyal mekânlarda; lüks restoranlar, kafeler vs

Ama dönemin özelliği, roller farklı, kimse kimsenin rolünü çalmıyor. Iskontosunu alan bunu kendi hesaplarına ve müşterilerine dağıtıyor, düşüyor Anadolu yollarına ‘’uçtan uca erişim yok ki’’ her tüccar gibi, mal sahibi gibi ‘’mal pazarlıyor’’ aslında bunun mucidi NOMURA. Kapı kapı dolaşma pazarlama stratejisi.

Dünya değişti, küçüldü ufaldı bir cebe girdi öyle ‘’Derviş’’ misali gezmeye gerek kalmadı. Balinalar iş adamı, işadamları Balina bireysel yatırımcılar kurumsal oldu.

O ‘’Bir Zamanlar Anadolu’’ filminin ‘’ehil’’ oyuncuları aracı kurum sahibi, halka açık Şirket sahibi oldular. İş insanları halka açılıp hatırlı yatırımcıya evrildiler, hepsi bir fonda toplanıp bildikleri oyunu sahne değiştirerek hayat geçirdiler.

Ama bu ‘’fonlar’ bildiğimiz fiyakalı dev fonlar değil, kişiye özel kullan at fonları. HAİTE COUTURE fonlar.

Ama yol aynı hızlı koş tavan tavan ,küçük yatırımcı ile vuslat ol, bölüş.

DRAM HEP AYNI.

Dijital ortamın getirdiği en büyük devrim ‘’Şeffaflaşma ‘’oldu, yol hikâyesini analiz etmek ustaların işi oldu. O nedele bir bakalım son halka arzlara dedik.

Halıyı silkelerken, boruyu döşerken, koca koca binaları dikerken…

Kap uyuşmazlığı
Yatay düşüren geri alımlar
Toplu hisside olağanüstü hacimler
Vs vs vs
KASNAK YUVARLANDI ELEK OLDU!!!!!!